16.3.2016

Muistitko sanoa kiitos ?


Mauu :) Vihdoin ja viimein saan nää Sofian ottamat kuvat viime viikolta. Siis nää on niin kivoja kuvia ! Toi letti on mun luokkalaisen tekemä ja voi vitsi ku mä tykkään tosta! Osaispa itekki tehdä tollasen :D Ja otettu mun uudella objektiivilla, oon ihan rakastunut siihen :D Haluaisin vaan kokoajan kuvata. Laitoin tähän postauksen mukaan vielä kuvat Ondasta, jossa käytiin Sofian kanssa syömässä :) Ei liity ehkä kuvat niin aiheeseen, mutta eipä se haittaa! Tänään aiheena on käytöstavat ;)

Olen mielestäni ystävällinen ihminen. Mulle on opetettu hyvät käytöstavat pienestä asti. Kiitos, anteeksi. Tervehditään ihmisiä, moi, huomenta. Pidetään ovea auki muille, annetaan paikka bussissa vanhemmille ihmisille. Enemmin ollaan hiljaa jos ei ole hyvää sanottavaa. Näillä mennään ja mun mielestä näiden pitäis olla ihan perusjuttuja kaikille.
Jostain syystä ei ole. Mä itse olen ehkä liian oikeudenmukainen ihminen. En siedä yhtään, että mua kohdellaan huonosti tai ollaan ilkeitä / välinpitämättömiä syystä. Vielä vähemmän siedän jos mun läheisiä kohdellaa huonosti. Olen koko elämäni saanut sietää vaikka mitä paskaa muilta ihmisiltä ja olen ollut siihen lopen kyllästynyt. Asiakaspalvelu alalla olen kestänyt enemmän kaikkea pahaa kuin koskaan aikaisemmin. 

Tää postaus sai alkunsa juuri tilanteesta, jossa ekaksi mulle oltiin oltu välinpitämättömiä ja sen jälkeen mun reaktio ei ollut ehkä parhaimmasta päästä ja sen jälkeen mua haukuttiin :D Eli ekaksi ihminen itse käyttäytyy väärin, mutta toisen pitäisi vaan hymyillä ja sietää kaikki. Mä kestän hyvin kaikkea ja pystyn unohtamaan huonot tilanteet nopeasti, mutta joskus jään miettimään miksei kaikki ihmiset osaa vain sanoa moi ja kiittää? Olen silti iloinen, että monet myös osaavat. 
Mä oon monesti ystävällinen niillekki ketkä ei ole mulle. Olen rauhallinen ja ammattimainen. En ole silti robootti, vaan ihminen minäkin. Mulle ei koskaan tulis mieleen olla ilkeä ihmiselle vaan koska huvittaa tai ei osaa. Oon huomannut kuitekin varsinki lapsien kohdalla, että vanhemmat koittaa kovasti opettaa hyviä käytöstapoja, mikä on hyvä juttu! Niistä lapsista tulee varmasti niitä ihania asiakkaita. Mutta mikä on mennyt pieleen kun ei pidetä mölyjä mahoissaan, kohdellaan ihmisiä vähempiarvosina, puhutaan puhelimeen eikä moikata, jätetään tavarat minne sattuu, haukutaan, arvostellaan? Eikö noiden ihmisten käytöstä enää voi muokata? En tiedä.

Toivoisin vaan, että ihmiset oikeesti miettis miten käyttäytyy. En oo itekkää aina täydellinen, saatan välillä olla hiljainen, ilmeetön ja väsynyt. Mutta aina pitää jotain sanoa, edes jotain!
Mitä ajatuksia tämä aihe herättää teissä? Ootteko te niitä ihania vai kamalia asiakkaita? :D 

26 kommenttia:

  1. Mä oon niin samaa mieltä tän tekstin kanssa!:D Olen ite myös ollut kaupan kassalla töissä ja mä en tuu ikinä ymmärtämään sitä miten huono käytöksisiä ja ilkeitä ihmiset on! Oon ite vielä semmonen että jään jälkikäteen miettimään niitä huonoja tapauksia ja en ikinä uskalla/kehtaa sanoo takas vaikka välillä pitäisi :/ Mä en vaan ymmärrä koska vaikka mulla itellä ois kuin huono päivä ni muistan silti käytöstavat ja ei nyt muutenkaan tulis ikinä mieleenkään mennä aukoo päätä kaupan kassalle vaan sen takia et on huono mieli ja pakko päästä sanomaan jotain ilkeetä! Ja pahimpia on yleensä keski-ikäiset ihmiset, ei mitään käytöstapoja ja katotaan kassa työntekijöitä ku pohja sakkaa! Mut joo ehkä lopetan tähän tän mun saarnan mutta anyway siis, olen täysin samaa mieltä! :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Haha kiva :D Ja ei sitä varmaa koskaa unohda! Ne osaa olla tosi ilkeitä :/ Ja en mäkää koskaan sano, joskus sanonut, mutta parempi olla hiljaa ettei tarvii kauempaa kattoa jonkun naamaa :D Jollai ihmisillä ei oikeesti ole käytöstapoja.. Juu monet keski-ikäiset on niin pahimpia, ei kunnioita yhtään. Se on ärsyttävää! Ja kiva kun oot samaa mieltä :)

      Poista
  2. Tää on todella hyvä aihe, asioita mitä jokaisen kannattaa muistaa. Itsekin oon asiakaspalvelualalla ja onhan sitä saaanut kokea siinä vähän vaikka minkä näköistä. Joskus se on niin naurettavaa että aikuinen ihminen ei osaa käyttäytyä.:D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Totta ! :) Ja asiakaspalvelualalla kyllä saa kokea ja nähdä vaikka mitä :D Munki mielestä toi on naurettavaa!

      Poista
  3. Ensinnäkin ihan mahtavia kuvia! Oot kyllä niin upee ja kaunis ♥ Ja Sofia tosi hyvä kuvaaja :)
    Tää oli hyvä postaus, itekin oon näitä miettinyt tällä viikolla kun yksi lehtijuttu provosoi mua niin pahasti. Kirjoitin aiheesta luonnoksiinkin, mutta ehkä vielä pitää muokata sitä kun kirjoitin niin vihaisena sitä tekstiä :D Tuntuu siltä, että ihmiset käyttäytyy koko ajan vain huonommin...Ei kiitetä tai pyydetä anteeksi ja lapset haistattelee vanhemmilleen o.O

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitti paljon <3 :) Niin Sofia on! Joo kannattaa aina rauhassa antaa pahimpien vihojen tulla ja sit vasta julkasta postaus haha :D Toi on totta, kokoajan mennää huonompaa suuntaan! Lapset kyl monesti käyttäytyy ihan hyvin, paremmin kuin aikuiset ;)

      Poista
  4. Oot kauniina <3 Ja toi on niin totta! Itekin asiakaspalvelutyössä on iha järkyttynyt siitä miten muuten mukaviltakin ihmisiltä unohtuu käytöstavat kun kohdataan työntekijä! Kaupan kassalla ja logistiikkapuolella sen on saanut huomata että jos jonkinlaista settiä heitetään. Itse, juurikin työn takia, olen oikein ekstrasti alkanut kiinnittää huomiota siihen että moikkaan bussikuskia ja kiitän kaupankassaa. Ihana et säkin toimit niin (Y) Kurjaahan se on, kun itse haluaa olla kohtelias ja vastakaikua ei saa >_>

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos <3 Ja toi on aivan totta, monelta ne joko "unohtuu" tai puuttuu kokonaan :D Se on kyllä harmi juttu.. Mä koitan myös olla aina ystävällinen asiakas ja jos tapahtuu joku moka niin ystävällisesti siitä sanoa enkä alkaa raivoamaan :D

      Poista
  5. Ymmärrän todella hyvin sinua näissä käytöstapa-asioissa. Meillä myös korostettiin aina käytöstapojen tärkeyttä kotona – ehkä vähän liiallisuuksiinkin asti. Tarkoitan liiallisuudella sitä, että niistäkin voi tulla ikään kuin taakka; pitää aina jaksaa olla ystävällinen ja kiltti, eikä voi sanoa suoraan jos joku loukkaa. Puhun nyt siis vain omasta kokemuksestani, kun sanon, että siitäkin voi tulla tietynlainen pakkomielle.

    Se on kyllä hassu juttu, että tässäkin asiassa löytyy niitä, jotka taas eivät omaa niin minkäänlaisia käytöstapoja kanssaihmisiä kohtaan! Tyypillisintä on naapurit, jotka eivät koskaan moikkaa takaisin. Tiedän kyllä myös sellaisia tapauksia, jotka eivät moikkaa tutuillekaan! Puhumattakaan näistä ammattiinsa täysin soveltumattomista/kyllästyneistä asiakaspalvelijoista, jotka saavat hyvänkin päivän pilattua silmänräpäyksessä. Usein on ollut tilanteita, joita olen jäänyt miettimään pitkiksi ajoiksi.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Niin meilläkin :) Ei nyt liiallisuuksiin asti, mutta aika paljon. Harmi jos sulle on käynyt noin, että siitä on tullut taakka. Mulle ei käynyt niin, mutta tarkotin siis lähinnä, että ihan perus käytöstavat pitäis kaikkien osata. Ei aina kukaan jaksa olla iloinen..

      Noita ihmisiä keillä ei oo käytöstapoja löytyy paljonkin! :/ Moikkaaminen nyt pitäis olla ihan perusjuttu, mutta ei oo kaikille :D Ja tosiaa kyllä asiakaspalvelijoitakin löytyy, jotka ei osaa käyttäytyy.. Mulla sama, mietin välillä jotain juttuja tosi pitkäänki :D

      Poista
  6. Tosi hyvä postaus ja upeita kuvia! :) Oot super kaunis! ♥ Tää aihe oli tosi hyvä! Miettinytkin näitä samoja viime aikoina. Mun töissä mm. on tosi kiva, kun ihmiset viitsii huomata että ai oon vähän eessä ja siirtyvät mopin edestä. :D Tämmöset pienet kiitokset on just niitä hyviä käytöstapoja ja minusta jotenki tosi outoa, ettei kaikille ole niitä suotu tai opetettu. :o

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitti paljon!! <3 Munki mielestä tää oli hyvä ja tärkeä aihe :) Ja kiva kun kuiteki sun töissä ihmiset osaa käyttäytyy, osaispa kaikki! :D

      Poista
  7. Itse kun olin ja olen edelleenkin tavalla tai toisella asiakaspalvelutöissä, olen aina asiakkaalle kohtelias ja sitten kun olen itse asiakkaana, pyrin olemaan yhtä lailla kohtelias. Sitä kun ilahtuu hyvin paljon kohteliaista asiakkaista ja suoraan sanottuna joskus tuli kyrpiinnyttyä huonoista, niin mieluusti jakaa sitä hyvää eteenpäin silloin, kun on tiskin toisella puolella asiakkaana. Tervehtii, kiittää, toivottaa hyvät päivänjatkot - ja varsinkin vanhoille ihmisille, koska yleinen kunnioitus itseä vanhempia kohtaan :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Sama juttu :) Kyllä ite asiakkaana haluaa olla ystävällinen sille ketä mua palvelee. Ja ne kivat asiakkaat tuo myös sitä iloa päivään, onneks niitäkin on! :) Samaa mieltä sun kanssa!

      Poista
  8. Ihania kuvia! Ja oon niin samaa mieltä sun kanssa... Vasta asiakaspalvelutyöhön mentyä sitä tajus millaisia mulkkuja osa ihmisistä oikeasti osaa olla, en olisi ikinä ennen aspatyötä uskonut että niin paljon sellaisia riittää. Hei ja kiitos ihan tuntemattomia sanoja. Parannetaan me aspat maailmaa asiakas asiakkaalta! ;D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos <3 Joo mäki oon asiakaspalvelutyön myötä tajunnut minkälaisia ihmisiä löytyy.. :/ Haha joo ei moi eikä kiitos sanota, aika perusjuttuja luulis olevan, mutta ei kaikille! Ja toivotaa, että parannetaa :D

      Poista
  9. Tosi hyvä postaus Niina! :) Samoilla ajatuksilla mennään myös täällä. Joidenkin mielestä ne pienetkin asiat kuten tervehtiminen ja kiitoksen sanominen ei ole niin välttämätöntä, mutta kyllä sen heti huomaa jos nuokin asiat jättää tekemättä ja tulee heti kyseisestä ihmisestä vähän huono fiilis! Aivan ihania kuvia siusta ja tuo toppi on tosi kiva ♥ kampaus on myös onnistunut - osaisinpa itsekin väkertää erilaisia lettejä! :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos! :) Mulle tulee kans huono fiilis jos joku ei moikkaa tai sano yhtään mitään.. :/ Kiitti paljon, mäki tykkään tosta topista <3 Pitäis itekki opetella tekemään lettejä, ne on nimettäin tosi kivoja :)

      Poista
  10. Ihania kuvia ja tuo letti on todella kaunis ♥ Ja tekstin kanssa oon kanssa aika samaa mieltä, että nykyään on helposti unohdettu sellainen yleinen kohteliaisuus ja helposti ilkeillään tuntemattomillekkin. Itse saatan joskus ajatuksissani unohtaa puhumisen ollessani asiakkaana, mutta en koskaan rupeaisi ilkeäksi, sillä asiakaspalvelijana oon saanut miljoonat kerrat kokea sellaista, joten en koskaan haluaisi kenenkään muun kokevan sellasta :(

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos!<3 Mäki tykkään tosta letistä (: Ja totta, nykyää monilta unohtuu ne kultaset käytöstavat.. Ja just niin pitäis ollakki, enemmin hiljaa kuin alkaa ilkeilemää :D

      Poista
  11. Ompa kauniita kuvia siusta !♥ Hoitoalalla työskentelevänä kaikki töykeydet on kyllä aika arkipäivää. Kenenkään kyllä ei pitäisi saada tai tarvitse kuulla mitään ikävää ollessaan töissä. Voin vaan kuvitella mitä myyjät jne. saa työssään kuulla. Tai joku puhelinmyyjä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos!<3 Totta, mutta hoitoalalla se ei niin haittaa mua :) Mutta silti kaikkien kuuluis saada olla rauhassa töissä. Paljon paskaa, mutta onneks on myös kivoja asiakkaita!

      Poista
  12. Jestas miten upeita kuvia siusta! <3 Aivan ihania, hyvä ostos ollut objektiivikin kun nuin tarkkaa jälkeä tulee. ^^

    Käytöstapoja ei turhaan arvosteta, on ihanaa jos ihmiset osaavat käyttäytyä muut huomioiden, kiittää, auttaa tarvittaessa ja moikata. Tässäkin on tavallaan se toinen puoli, kaikki eivät tunnu edes ymmärtävän loukkaavansa muita esim. kommentoimalla painoa tai muuta ulkonäköä, tai "puhumalla suoraan" toiselle jostain asiasta, mistä ei osaa keskustella rakentavasti. Suoraan puhuminen ja töksäyttely ovat kaksi ihan eri asiaa eikä suorapuheisuudella voi töykeyttä, asiattomuuksia tai junttimaisuutta perustella vaikka miten yrittäisi niin itselleen uskotella. :)

    Itsekin asiakaspalvelijana haluan olla muille miellyttävä asiakas, pyrin antamaan positiivista palautetta ja miten tuntuukaan kivalta kun naama peruslukemilla ollut myyjä alkaa hymyillä leveästi takaisin. Tulee itsellekin hyvä mieli kun on muille ystävällinen ja miusta on kiva esim. jälkikäteen laittaa kiitokset hyvästä palvelusta sähköisestikin.^^

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos paljon!!<3 Oli kyllä hyvä ostos toi objektiivi, tykkään:)

      Munkin mielestä on tärkeää osata hyviä käytöstapoja! Ja tosiaa toi on totta, kaikki ei edes tajua tekevänsä väärin:/ Yks on kans toi töksäyttely mistä en tykkää!

      Mäki oon asiakkaana aina mukava, ei tulis mieleekää olla kellekkää tahaltee ilkeä :/ Ja tosiaa hyvä mielihän siitä tulee ku antaa hyvää asiakaspalvelua ja saa sitä:)

      Poista

Vain ASIALLISET kommentit julkaistaan ! Vastaan kommentteihin omaan blogiini. Anonyymit, nimimerkki mukaan kommentteihin :)