17.12.2015

En osaa, mutta yritän silti

PC060803
PC060885
PC060765 Välillä mietin mistä mun postausideat tulee, mutta yleensä ne vaan tulee. Tää postaus sai alkunsa ku yks päivä törmäsin harjottelussa pöytään kaataen melkein kaikki tavarat siitä :D Ketään asiakkaista ei nauranut, ite olin sillee TAAS Niina säätämässä :D Tää postaus tulee siis kertomaan mun lukihäiriöstä sekä yleisesti oppimisesta ja vaikeuksista.

Mun oli koulussa hiukan vaikea oppia lukemaan ja kirjottamaan. Matikka ja kielet on aina tuottaneet mulle ongelmia. Silti koskaan mulle ei kukaan sanonut edes mitään lukihäiriöstä enkä muista onko mulla koskaan sitä testattu peruskoulussa. No oli miten oli, pärjäsin peruskoulussa ihan hyvin, huonoin numero oli seiska ja paras kymppi. Kaikki alkoi vasta lukiossa, jossa mulle tehtiin lukihäiriötesti ja siitä tulikin aika korkeat pisteet. Se testattiin uudelleen ja uudelleen ja diagnoosi oli vaikea lukihäiriö. Olin aika helpottunut, mutta en tosin halunnut mitään helpotuksia siltikään käyttää, koska en halunnut että mua kiusattaisiin siitä. Oon tottunut tekemään paljon töitä ja oonki keksinyt kaikken maailman ihmetapoja oppia. Mä olen erittäin huono oppimaan jos opettaja selittää jotain, luen enemmin kirjasta ja koitan kirjottaa omia lauseita, omilla sanoilla. 

Mä oon todella nopea kirjottaja tietokoneella. Kirjotan varmaan nopeemmin kuin keskivertoihminen, mutta johtuu varmaan, että kirjotan tätä blogia ja koulujutut on aina koneella tehtäviä. Miten lukihäiriö sitten oikeesti näkyy mun elämässä? Mä oon hidas oppimaan, oikeesti tosi hidas. Käytännössä opin asiat yleensä heti, mutta jos pitää lukemalla oppia ja tehdä sitten, en luultavasti oo tajunnut yhtään asiaan mitä mun pitäis tehdä. Sama esimerkiksi croissantien kanssa. Jos joku näyttäisi mulle ne, osaisin varmaan tehdä niitä. Mutta en kyllä tajunnut mitään niiden teko-ohjeista, joten en nyt oo saanut aikaiseksi kokeilla, en vaan pysty hahmottamaan mitä siinä tekstissä lukee. Luetun ymmärtäminen on siis mulle vaikeaa. En vaan ymmärrä. Lukemisessa oon aika hidas ja pitkät/vaikeat sanat on semmosii, että menee kieli ihan solmuun. Tuolla kehitysvammasten päivätoiminnassa luin asiakkaille kirjoja ja se oli ihan mukavaa lukea ääneen, koska se on semmosta rentoa, mutta esimerkiksi mulla on lukiosta kauhukuvia kun piti lukea englanniksi ääneen. Hermoilin aina ja toivoin vaan ettei olisi tarvinnut lukea ääneen. Kamalaa! Ja tiedän, että mulla on tollasta vielä edessä.. 

Osaan puhua englantia aika hyvin, mutta kirjottaa osaan huonommin. En osaa kielioppia ollenkaan, muodostan lauseet samalla tavalla kuin tekisin suomeksikin. Uusien sanojen oppiminen on hidasta ja unohdan heti oppimani sanan. Ja esimerkiksi sana beautiful opin vasta alottettuani käyttää Instagrammia kun laitoin sitä tageiksi, yleensä kirjotin sen tyylii beutiful tai beutifull. Tossa hyvä esimerki mun vaikeuksista. Samoin saatan kirjottaa esimerki tai viellä, vaikka tiedän että se on esimerkki ja vielä. Ruotsissa olin joskus aika hyväkin, syy taisi olla Strum und drang bändi ja halusin osaa puhua heidän kanssaan ruotsia joskus kun kiersin niiden keikkoja. Matikkaa en osaa yhtään, en sitten yhtään enkä itseasiassa haluakkaa osata :D Pääsin kuiteki lääkelaskut helposti läpi, johtuen varmaan koska ne oli aika helppoja ja kävi yks yhteen. 
PC060850
PC060958
PC060870
Mun on vaikea hahmotaa mun tilaa, painoa tai muutenkaa mitään vastaavaa. Törmäilen usein huonekaluihin ja muihin, vaatteita ostaessa en tiedä mun kokoa ollenkaan, ajankäyttöä en hallitse. Aamulla varaan tunnin aikaa, yleensä oon nopeemmin jo valmis. Tai toistepäin, varaan kävelymatkaan metroasemalle 10 min, mulla meneeki 15min.. Ahdistun miettiessäni mitä ääretön tarkottaa ja kuvittelen itteni avaruuteen. Mulle avaruus on laatikko, joka loppuu jossai vaiheessa ja sitten tulee vielä jotain.

Oon ollut aina huono keskittymään ja mulla on vaikea olla paikoillaan kauaa. Jos on jotain mielekästä tekemistä, niin jaksan aika hyvin, jos ei ole mielekästä tekemistä, en jaksa ollenkaa :D Nukahdan usein tunneilla ja haluan vaan pois. Sinäänsä en tiedä mitä tulevaisuus tuo tullessaan, kun lähden tavottelemaan sairaanhoitajan ammattia, mutta toivon, että sielläki on paljon harjottelua, että pääsen tekemään käytännön työtä. Oon siinä oikeesti hyvä ja toivoisinki, että ihan ala-asteesta asti otettais huomioon erilaiset oppijat ja opittaisi sekä käyttännössä että teoriassa.  Pakko sanoa, että oon melko hyvä lukemaan kirjoja ja tykkäänki siitä, mutta jos se on joku tylsä, nukahdan ja lopetan kesken.

Luettuani tätä tekstiä tuli semmonen olo, että oon ihan onneton :D Loppujen lopuks en oo, joudun vaan tekemään tosi paljon töitä. Tottakai mua harmittaa, kun mun suurin unelma olisi muuttaa ulkomaille tai lähteä vapaaehtoistyöhön/työharjotteluun ja en oikeesti osaa englantia saatika muutakaa kieltä sillee hyvin, mutta oon päättänyt ettei se oo este. Mä haluan nimenomaan oppia lisää ja oonki harjottellut sillon tällön uusia sanoja mitä voisin tarvita tulevaisuudessa. Harmi vaan, että en oikeesti muista edes mikä on työharjottelu kun unohdan sen heti, vaikka tiedä miten tärkeä sana se on mulle. Mutta en oo onneksi luovuttaja tyyppiä ja uskon, että kaiken voi saavuttaa jos on luja tahto ja on valmis tekemää paljon töitä :)

Onko siellä muita keillä on vaikeuksia oppia? 

9 kommenttia:

  1. Tolla asenteella pääset varmasti pitkälle! :) hienoa että jaksat nähdä vaivaa oppimiseen, vaikka se ei aina olisikaan niin helppoa, ja auttaa kun löydät itselles sopivan tavan oppia! Esim leivontaohjetta sun ei varmaa kannata lukea, jos se kerran on hankala ymmärtää , vaan ennemmin katsoa youtubesta joku tutorial, että miten se tehdään ja englannin oppimisessa ei päntätä kirjoista, vaan kattoa vaikka leffat ilman tekstityksiä?

    Ja jos haaveilet ulkomaille muuttamisesta niin voin sanoa, että kyllä se kieli päähän tarttuu kun sitä koko ajan ympärillä kuulee! Muutin itse uuteen maahan tänä syksynä ja olen yllättynyt miten paljon olen jo oppinut. Vaikken jaksanut edes aloittaa kielikurssia :'D
    -Milla

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos, mä uskon kanssa :) Mulla on aika omalaiset tavat oppia ja mielelläni opiskelenki itsekseni. Joo kyllä mä yleensä ymmärrän ne, mutta tossa ku pitää kuiteki joteki taitella/muotoilla niin heti menee vaikeeks :D Mutta kiitti tosta vinkistä, pitääki katto video niin se varmaan auttaa. Oon ennen tehnyt tota leffojen kattomista ilman tekstitystä, pitäis kyllä jatkaa sitä :)

      Ja niin varmasti tarttuu jos kokoajan ympärillä puhutaan sitä :) Kiva kuulla, että oot oppinut vaikket oo käynyt missää kielikursseillakaan :D

      Poista
  2. Tosi kiva postaus! :) Et oo onneton ollenkaan, eikä mikään saa olla esteenä sun unelmien tiellä!

    Täällä on muuten kans yks, jolla on vaikeaa oppia uusia asioita! Varsinkin, kun pitäisi kirjasta lukea, niin ei taho millään jäädä muistiin mitä on just lukenut, vaan täytyy aina palata taaksepäin ja uudestaan ja uudestaan. Pirun turhauttavaa. :/ Pitäisi kaikki oppia käytännössä tai kuuntelemalla. Ei tosin oo mulle koskaan lukihäiriötestiä tehty, mutta mulle lukeminen on kauhean vaikeaa välillä. Joutuu ponnistelemaan ja keskittymään ihan hulluna, kun lukee. Toinen on just tuo matikka, ei oo ikinä suotu numerot mun päähän. :D

    Ps. Mä en osannu myöskään croisantteja tehdä, ennen kuin katson kuvia ja videon, miten ne oikeasti käännetään. D:

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitti :) Ja niin totta! Juu mulla toi sama, tosi vaikea oppia tolleen :/ Kannattaa tehdä se testi jossai koulussa jos joskus meet tai sen varmaan voi mennä johoki psykologille tai muulle tekemään. Lukeminen ja matikka on just itellekki ne vaikeat :D Juu pitää kattoo videoita ja kuvia vaan, tosi vaikeelta ne vaa vaikuttaa :D

      Poista
  3. Jotkut oppivat hitaammin tai erilailla kuin toiset ja se on ihan normaalia :) Siihen pitää lehittää vaan ne omat kikat, miten saa asiat pidettyä mielessä. Mä olen ihan samalla tavalla tosi surkea oppimaan, ellei se asia ole mulle mieluinen tai intohimoa löydy edes pikkuisen. Ruotsissa ja historiassa olin ihan toivoton, enkä meinannut päästä edes yläasteelta pois kyseisten aineiden takia, hah :D Mä uskon, että kaikki on mahdollista riittävän ajan ja motivaation kanssa! Tulevaisuudessa tullaan varmasti huomioimaan paremmin myös oppimisvaikeuksista kärsivät ja uusia opetustapoja keksitään koko ajan :) Tsemppiä! Kyllä se sieltä vielä onnistuu!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Totta :) Juu mulla on välillä sillee, että vaikka joku asia olis tosi tärkeä itelle tai mielenkiintonen, en silti opi :/ Mutta yleensä keskittyminen kestää sitten pidempään. Voieii :D Onneks pääsit kuiteki! Juu mä toivon kans, että tulevaisuudessa asiat on eritavalla. Kiitos (:

      Poista
  4. Itelläkin kaikki matemaattiset jutut ja sitten myös päässälasku jotenkin hankalaa :(
    Toisaalta eihän sitä kaikessa voi olla mitenkään täydellinen. Jos jossain asiassa ei ole niin hyvä tai se ei luonnistu yhtä nopeasti kuin muilla niin ei sille vaan mahda mitään. On varmasti paljon asioita jotka sujuu sitäkin paremmin. Ei kannata ottaa liikaa stressiä!(:

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo ne hankalia :( Niin oot oikeessa, ei kukaan oo kaikessa paras tai hyvä :) Kiitti!

      Poista
  5. Tosi hyvä postaus taas, et oo mitenkään onneton :) Sun asenne yrittää on ihailtava ♥
    Mullakin on matikassa ja kielissä suurimmat ongelmat, kaikki reaaliaineet menee hyvin kyllä :D Lisäks mulla on huono muisti kaikissa asioissa :D

    VastaaPoista

Vain ASIALLISET kommentit julkaistaan ! Vastaan kommentteihin omaan blogiini. Anonyymit, nimimerkki mukaan kommentteihin :)