12.11.2015

Rehellinen avautuminen

PA240749
PA250965
PA240909 Pääsinpä sitte juuri kirjottamaan asioista mistä en mielellään kirjoita blogiin ja sitten vähä räjähti. Mietin pitkään miten alottaisin tämän postauksen. Mutta haluaisin kertoa hiukan ajatuksiani liittyen bloggaamiseen. Tämän kaikki ahdistus tätä kohtaan alkoi Essena O'Neillin tarinasta. Tytöstä jota kadehdittiin, tytöstä joka oli täydellinen. Mutta samalla niin rikki kaikista paineista. Aloin miettimään miksi mä bloggaan ?

Olen kirjoittanut ekaa blogiani jo vuonna 2010. Monet tietävät, että kirjotin monta vuotta, lähes neljä vuotta parantumisblogia ja käsittelen ongelmiani julkisesti netissä. Se auttoi osittain, mutta kun tunsin, että olen parantunut ja terve, jäi suuri aukko elämääni. Mistä mä kirjoitan ja miksi?

Suurin syy bloggaamiseen on tietenki se, että mä tykkään tästä! Tykkään myös siitä ajatuksesta, että voin lukea vanhoja postauksia kuvien kera joskus ja muistella elämääni silloin. Tykkään valokuvata ja kirjoittaa, en omista oikein muita harrastuksia kuin tämän. Silti mä olen alkanut miettimään, että mitä annettavaa mulla on enää? Ei mitään. Kirjoitin edelliseen postaukseen, että haluan antaa toivoa ja tsemppiä. Olen senki jo tehnyt muutaman ihmisen kohdalla, josta olen tietenkin otettu ja iloinen. En silti tiedä jaksanko enää blogata.

Tuntuu, että tää vaatii niin paljon. Pitää ottaa kuvia tai jos niitä ei ole, metsästää jotain vanhoja kuvia, että olisi omia kuvia käytössä. Pitää miettiä kuka ottaa kuvat musta tai millon kerkeän mennä kuvaamaan.  Kuvat pitää muokata, valita kauneimmat ja parhaimmat. Ennen kuvia pitää meikata, miettiä mitä pukee ettei ole samat vaatteet ku edellisissä kuvissa. Hiukset pitää laittaa ja näyttää joteki edes edukseen. Tähän liittyy myös paineita kun en pukeudu tyylikkäästi, vaan kuten itse haluan.
PA240705
PA250995
PA240854 Pitää olla kokoajan luova, miettiä mistä postaa ja millon julkaisee postaukset. Pitää olla aktiivinen ja kommentoida ja lukea blogeja. Siis tähän kuuluu niin paljon kaikkea, että mitä enemmän mä kirjoitan näitä, sitä enemmän mä ahdistunut. Sillon kun mä kirjotin parantumisblogia, en koskaan stressannut tai miettinyt mistä postaan, oli paljon helpompaa olla bloggari. Sai kirjottaa rehellisesti paskasta olosta, ei ollut kuvastressiä eikä mitään :D Mulla on nyt joteki mennyt maku koko touhusta!

Nyt mulla alkoi taas työharjottelu ja kiirettä tulee olemaan. En aio lopettaa siltikään, koska tiedän että katuisin sitä. En aio pitää taukoa. Muutama asia on mitkä aion tehdä.. En ota enää koskaa stressiä blogista tai siitä kuinka usein pitäisi postata. Jos ei ole ideoita, ei ole postauksia. Tää ei ole mun työtä, tää ei ole mikään pakkoasia mulle. Tän pitäisi saada mulle ja lukijoille hyvä olo ja saada mut tuntemaan, että toteutan itseäni ja tää on kivaa! Ei oo muuten vähän aikaa enää ollut. Jo viikko sit kun otettiin kuvia Joonaksen kanssa, sanoin että älä ota kun muutama. En jaksanut poseeraa kameralle vaikka olikin hyvä fiilis. Ootteko koskaan miettineet kuinka turhaa on keikistellä kameralle joka paikassa, joka viikko ja esitellä vain sitä kulissia minkä me olemme luonneet? Se, että luomme muille paineita hienoilla vaatteilemme ja kalleimmilla meikeillä? Saatika en halua miettiä miten moni haluaisi vaikka matkustaa kuten minä ja ahdistunut kun ei ole rahaa. Tätäkö me haluamme tosiaan toisillemme ? Toisaalta haluammeko näyttää itseämme tukka sekaisin verkkareissa itkemässä paskaa päiväämme ?

Kultaista keskitietä odotellessa. Blogi ei varmaan muutu mitenkään, mutta fiilis tätä hommaa kohtaan voisi muuttua. Luulen, että alan ottamaan enemmän kuvia asioita, esineistä, maisemista, luonnosta ja muista. En esitellyt edes mun synttärilahjoja, koska mietin oikeesti sitä, miten turhaa seki homma on :D Haluaisin myös, että moni miettisi minkä kuvan haluaa luoda itsestään maailmalle. Oikeesti en oo näin ärsyyntynyt, kuulostaan vaan siltä :D Elän ehkä mun elämäni parasta aikaa nyt, siitä myöhemmin :)

Mitä ajatuksia tai tunteita bloggaaminen teissä herättää ?

24 kommenttia:

  1. Tiiäkkö, mulla on ihan kielen päällä ollut nämä ihan samat ajatukset kuin sulla. En oo jostain syystä pukenut niitä sanoiksi, koska mun on jotenkin niin vaikea ajatella tätä kaikkea. Tiivistit kaikki mun ajatukset sun postaukseen, kiitos! ♥ Jospa saisin nyt inspiraatiota kirjoittaa vihdoin itsekkin tästä.

    Anyway, mua on ahdistanut oma blogi jo kuukauden. Lähinnä se, kun mulla on yksi ainoa aihea, josta oikeasti nautin kirjoittaa, eli leipominen. Ja se taas aiheuttaa ahdistusta koko blogini suhteen, koska eihän se ole pelkkä leipomisblogi. Oon kamalassa umpikujassa, mutta ehkäpä oma suurempi avautumiseni auttaisi. :)

    Olisinpa ite noin hyvä kirjoittamaan ja avaamaan ajatuksia, kuin sinä. ♥

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Toisaalta ihana juttu, että on joku ketä ymmärtää mitä tarkoitan ja kokee samalla tavalla, toisaalta surullista.. Mutta ihana juttu kuiteki, että sain sanottua sanoiksi ne ajatukset mitä sullakin on! Kirjoita ihmeessä postaus tästä, lukisin mielelläni sultaki vastaan postauksen:) Perusta leipomisblogi, mäki tykkään tehdä erityisesti reseptipostauksia, siksi ne lisäsinki alunperin blogiini tuomaan monipuolisuutta ja se on semmonen juttu mistä mäkin tykkään. Avautuminen ja aika sekä asioiden miettiminen varmasti auttaa. Ja säkin olet mahtava kirjoittaja Nella <3!

      Poista
  2. Hienoja ajatuksia! Joo sama mulla 2010 alotin bloggerissa ja mulla ollut matkan varrella lähemmäs 10 blogia. Huh huh... Munkin tekstit on muuttunut alkuajoista. Ihan alussa kirjoitin runomuotoon, enkä koskaan suoraan sanonut mitään. Se oli jonkinsortin masennusblogi. Koko ulkoasukin oli ihan musta jossa oli punaista tekstiä. Tuntuu, että oon rehellisempi nykyään tai ainakaan en pelkää niin paljoa enää. Mä haluaisin kirjoittaa jotain positiivista joskus, mutta en voi jos siltä ei tunnu. Jos on huonoa kaikki päivät niin sitä on myös blogissakin. Mulle on pääsiasia etten valehtele tai kaunistele mun blogissa todellisuutta! Pahinta mulle bloggaamisessa on se, jos joku lukija yllättäin katoaa lukulistalta. Tunnen silloin olevani todella epäonnistunut ja ajattelen itsestäni kaikkea negatiivista. Joku vaan lähtee eikä sano syytä, se on kauhea tunne kun ei tiedä mitä teki väärin...

    Mutta sun kohdalla blogi ei tosiaan saa olla taakka vaan asia mikä helpottaa ja tuo hyvää mieltä. Ikävää jos siitä on tullut velvollisuus. En tiedä osaisinko itse kirjoittaa tälläistä blogia edes. Sun pitäisi keksiä oma reitti, omanlainen tyyli, joku aivan uusi. Joku mikä tuntuu hyvältä! Sä osaat kirjoittaa syvällisesti ja hyvin ja niin voi kirjoittaa myös positiivisista jutuista.

    Mä oon varma, että löydät vielä sen tien ja omanlaisen suunnan. Uskon, että keksit jotain mahtavaa! Tsemppiä, älä stressaa niin paljon, sun elämä ei ole täällä vaan se on kuvaruutujen ulkopuolella. Olet ihana! ❤

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos! Oho, onpa sulla ollut monta blogia! Sä oot kyllä todella avoin ja rehellinen, arvostan sitä :) Turhaan kaunistella elämää, toki niitä positiivisia asioita olisi myös hyvä keksiä ihan ittensä takia myös. Ja heii lukijoita blogeissa tulee ja menee, älä ota siitä paineita tai epäonnistumisen tunteita :( Ymmärrän sen kyllä, mutta kyllä ne todelliset lukijat siellä pysyy :) Et oo mitää väärää sillo tehnyt, joku ei vaan tykännyt tai oli jotain muita syitä, mutta ei se kerro sun blogista mitään, koska kaikesta ei voi tykätä.

      Niinhän tän pitäisi olla, aina ei vaan oo. En jaksa kaunistella asiaa, mun mielestä tästäki asiasta on hyvä puhua julkisesti :) Seki lisää ahdistusta, kun saa asiat sanottua ja kaikki tietää sen, on parempi olla. Ja joo tää vaatii enemmän kyllä kun edelliset blogini niinkuin sanoinki jo aiemmin. Ja kiitos paljon, ihana kuulla oikeesti <3 Kyllä varmasti löydän ratkaisun tähän kaikkeen ajan kanssa :) Ja oot aivan oikeessa, mun elämä on tosiaan onneks muuallakin kun täällä :D Kiitti, niin säkin <3

      Poista
  3. Ikinä ei kannata tosiaankaan ottaa stressiä bloggaamisesta..
    Itselleni se on vain hauskaa tekemistä enkä voisi kuvitellakkaan lopettavani, ainakaan tällä hetkellä.. :)
    Mutta höpsöintä olisi kyllä tehdä juttuja ja mennä paikkoihin vain sen takia että saa blogiinsa postauksia. Onnettomaksi siinä tulee.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ei pitäiskään, mutta oon herkkä stressamaan.. :D Ja onhan tää hauskaakin, parasta hommaa, mutta tarkotus olikin kirjottaa myös huonoista jutuista :) Ja niin olisikin :/

      Poista
    2. Mutta jäi vielä sanomatta että tosi hyvä ja puhutteleva kirjoitus! :')

      Poista
  4. Äh, samanlaisia tunteita on ollut pinnalla aika monilla :( Mä olen aina ollut sitä mieltä, ettei bloggaamisesta pidä todellakaan stressata, ellei sitä toki tee työkseen. Lukijoilta kysyessä postaustahdista, useat todellakin kertovat sulle sen saman, mitä mäkin nyt kerron: ota oma aika ja rauha! :) Jos ideaa tai motivaatiota ei löydy, niin sitten on keskityttävä elämästä nauttimiseen! Kyllä me pärjätään seuraavaan postaukseen saakka ja ainahan sen yhteyden saa muutakin kautta, jos alkaa näyttää huolestuttavalta <3 Eihän siitä bloggaamisesta mitään tule jos se ei tule sydämestä, eikö näin? :) Pidit taukoa tai et, muista ottaa iisisti ja olla pakottamatta itseäsi mihinkään! <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Niin mustakin tuntuu, että on :( Joo ei kyllä saisikaan, mutta oon herkkä stressaamaan :D Ja olet oikeessa, oon kyllä tehnyt sitte kaikkea muuta kivaa kun en ole bloggannut :) Ihana kommentti ja täysin totta, kiitos! <3 Se ehkä mua on häirinnyt välillä, kun postauksia ei ole juuri tullut täydestä sydämstä :/ Mutta niin kiitos vielä ja pitää ottaa iisimmin :)

      Poista
  5. osittain osaan samaistua tähän, vaikka mä ite kirjotanki oikeestaan vaan pelkkiä runoja. periaattees sen tiedostaa et se on mun blogi ja mä saan olla kirjottamatta kuukauden jos mua ei huvita mut sit silti tulee se ahdistus et lukeeko tätä enää kukaan jos mä en kirjota tarpeeks usein ja et on vaan pakko kirjottaa jotain.
    runoblogi nyt sinällään eroo tästä lifestyle-tyylistä aika paljon, koska ei mun tartte miettiä just mitään asukuvia tai muutenkaan siel ei tartte olla niitä kuvia. mut mullaki tulee välillä vastaan se ajatus et mitä sit ku kaikki asiat on kirjotettu? aina pitäs löytää uutta, enhän mä voi kirjottaa kahtasataa postausta samasta teemasta, ei sitä toistoo kukaa sit enää jaksa lukee. runoissa silti on kumminki se rajattomuus, aina on mahdollisuus löytää jotain uutta. mut silti se on ahdistavaa, etenki jos se oma pää ei oo suuntautunu siihen et sulla vaan on rajattomasti aiheita.
    en tiiä, tälleen yheltä yöstä on tosi vaikee saada aikaan mitään järkevää kommenttia :D toivottavasti tää nyt ei oo täyttä lässynlässyn kukaan ei saa ideasta kiinni - tekstiä :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Juu mulla toi sama. Pitäisi olla aina jotain ihmeellistä kirjotettavaa ja mahdollisimman usein. Seki mua stressaa ain välillä :/ Tajusin kyllä sun pointin kommentistasi, runoblogeissa on se kiva kyllä kun ei tarvii niin kuviin ehkä panostaa, idea on siinä tekstissä. Kiitos kommentistasi, tajusin sen kyllä :))

      Poista
  6. Jos mä jonkun asian olen tästä blogin pitämisestä oppinut niin se että ei saa ressata. Eli älä Niina säkään stressaa. Kirjoitat kun siltä tuntuu ja juuri siitä mistä ite haluat<3 Mun oma tarkoitus ei ole aiheittaa kenellekkään mielipahaa tai kateuden fiiliksiä, vaikka esittelenkin uusia vaatteita ja meikkejä. Mä tykkään kuitenkin vaatteista ja meikeistä ja ne on vain osa mua :D Ja koska en kirjoita enää niitä syvällisempiä postauksia (muistat varmaan ne kunnon avautumis setit) niin olen tullut tulokseen, että yritän pitää blogini sellaisena aivot narikkaan paikkana missä paino on niillä ns.pinnallisilla jutuilla. Olet kyllä oikeassa siitä, että minkä kuvan blogi antaa. Munkin blogista varmaan moni saa sen fiiliksen, että olen tyhjäpää bimbo.. Vaikka ihan fiksu mä oon :'DD Ei vaan tiedät kyllä varmasti mitä meinaan.. Kuitenkin, olen tullut siihen tulokseen, että mulle on ihan paskanhailee minkä kuvan joku luo musta blogin perusteella. Ehkä se onkin vain parempi, ettei kukaan tiedä millainen mietiskelijä olen, koska blogini on myös pakopaikka arjesta. Se on paikka missä saan olla "tyhmä" tai siis ääh, miten mä selittäisin. Se on sellainen positiivinen kupla mihin mulla on hyvä palata ja unohtaa se arjen kiire ja paineet... Saatko yhtään kiinni siitä mitä haen takaa.Ehkä tää kommentoiminen ei ole fiksuinta kello yksi yöllä ja en halua edes lukea tätä kommenttiä läpi. Alkaa kirjoitusvirheet ja muut hävettää.. :D Että juu, toivottavasti saat selvää ja sen haluan vielä sanoa - kuvaa mitä lystäät ja kirjoita mistä ite haluat,mä ainakin tykkään sun blogista kuvilla tai ilman, rankemmilla teksteillä tai höpöhöpö jutuilla, koska pidän susta ihmisenä! :)<3 Ps. toivottavasti tässä kommentissa oli edes joku järki :'DD

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ei saiskaan :D Mutta mä stressaan niin monesta asiasta tällä hetkellä, että varmaan siksi tästäkin :) Niin mä oon koittanut tehdä, mutta tuntuu että vaaditaan niin paljon nykyään. Ja ei tietekää ookkaa, jokainen tekee postauksia mistä haluaa ;) Mutta niin voi silti käydä. Ja mäki koitan kyllä, että blogini olisi semmonen, mutta tykkään kuiteki tehdä syvällisempiäkin postauksia. Mun mielestä susta ei saa tommosta kuvaa, vaa semmosen sydämillisen ja mukavan :) Ja bloggaamisen kuuluis olla just tota mitä kerroit, semmonen rentoutumispaikka johon on kiva tulla. Mulla ei aina oo niin ja ehkä on hyvä kirjoittaa siitä ja myöntää se, niin asialle voikin tehdä jotain :D Sulla oli just hyvä kommentti ja hyvät perustelut, tajusin ne kyllä ! :) Ja kiitos paljon ihana, tuli hyvä mieli :') Samaa mieltä suta, ihana ihminen ja sun blogisi on ihan paras!! <3

      Poista
  7. Hyvä postaus, mietinki millon joku ottaa tän puheeks. Mua tavallaan surettaa että aattelet noin että sun pitäis jotenkin tehdä postauksia pakkopullan kautta tai yrittää pyrkiä miellyttämään muita suunnittelemalla noin tarkasti kaiken :( Sun blogi on aina ollu ihana ja ei oikeastaan se blogi koska ne on vaan kuoret. Se asenne ja aitous minkä oot aina pystyny antamaan. Kadehdin usein sun blogia ja mietin miten en ite koskaan keksi mitään hyviä aiheita kirjoittaa tai pukea sitä sanoiksi.

    En oo mikään paras pitämään mitään postaus tahtia ja koen siitä ite ehkä eniten huonoa omaatuntoa, mutta ei se oma elämä oo täällä blogissa vaan jossain ihan muualla. Sulla on niin paljon annettavaa! Oot ihana ihminen!♥

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos :) On tää muutamissa blogeissa ollut nyt pinnalla.. Ja oon ikuinen miellyttäjä, mutta täällä mun ei kuuluisi olla. Vaan ihan minä vaan ja tän pitäis olla kivaa hommaa just! :) Ja kiitti paljon, on ihana kuulla että tykkäät, mutta ei kyllä tarvii eikä kannata kadehtii!! :( Ja tosiaan joo, elämä on muullakin kuin täällä :D Kiitti tsemepeistä, samoin säkin <3

      Poista
  8. Tää oli tosi hyvä postaus ja noita ihan samoja asioita oon miettinyt itekin, puit kaiken sanoiksi niin taitavasti. Kiva kun et kuitenkaan ole lopettamassa bloggaamista, etkä enää aio stressata siitä myöskään! Tee sellaisia postauksia kuin haluat ja niin usein / harvoin kuin huvittaa. Koska harrastushan tää tosiaan vaan on, mistä ei kannatta ottaa paineita vaan päin vastoin :) <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos :) Aika monella varmaan jossain vaiheessa bloggaamista tämmönen olo, on tää vaa niin ihanaa, mutta kamalaa hommaa :D Ja koitan olla stressaamatta, mutta lopettaa en voisi :D Ja joo tosiaan, tän pitäisi tuottaa iloa elämään :) Kiitos kommentistasi <3

      Poista
  9. Bloggaaminen ei tosiaankaan ole stressaamisen arvoista :) Mä kirjoitan blogia fiiliksen mukaan, se on harrastus, ei onneksi työ :D Elämässä pitää nauttia ja nautintoa ei tuo mikään pakkojuttu :) Olipas muuten ihania fiiliskuvia, rauhoitti näin kiireisen aamun repimää mieltä :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. En tiiä onko se sen arvoista, mutta toisaalta se kertoo myös, että tää on mulle tärkee juttu kun on aihetta stressiin :D Ja niinpä, harrastus tämä on jonka pitäisi tuoda iloa :) Kiitti paljon <3

      Poista
  10. Voi olipa ihana ja rehellinen teksti <3 Itekkin olen monesti pohtinu ihan samoja asioita ja kokenu ihan suunnatonta stressiä,jos ei keksikkään kirjoitettavaa. Ja tuntuu,että jauhan koko ajan samasta asiasta, mutta vähän eri sanoilla :D Olen välillä pitäny viikonki luovaa taukoa ja se on auttanu vähäsen :) Ei blogi ole kuitenkaan ole kaiken sen stressin ja niiden harmaiden hiusten arvoista. Ihana blogi sulla kuitenkin on <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos <3 Harmi kuulla, ei se oo kyl kivaa :< Samal myös ihana kuulla, että on kohtalontovereita :) Ja joo kyllä tän postauksen jälkeen on tullut vaikka mitä postausideoita! Kiitti paljon, niin sullakin <3 :))

      Poista
  11. Hyvä aihe taas, hienoa että kerrot näistä asioista rehellisesti! Mulla on nyt myös alkanut mennä maku bloggaamiseen, mutta toisin kuin ennen, en ota stressiä siitä että pakko saada näin ja näin monta postauta kuukaudessa julkaistua. Nyt ei vain ole aikaa ja elämästä pitää nauttia välillä ilman sen kameran ja somen läsnäoloa :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos! :) Ja toi on hyvä asenne, itekki koitan tehdä noin! Ja tosiaan elämä on muuallakin ;)

      Poista

Vain ASIALLISET kommentit julkaistaan ! Vastaan kommentteihin omaan blogiini. Anonyymit, nimimerkki mukaan kommentteihin :)